Baanloos, surfen, visum en een geladen pistool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Sabine Bolhaar - WaarBenJij.nu Baanloos, surfen, visum en een geladen pistool - Reisverslag uit Port Elizabeth, Zuid-Afrika van Sabine Bolhaar - WaarBenJij.nu

Baanloos, surfen, visum en een geladen pistool

Blijf op de hoogte en volg Sabine

06 Oktober 2014 | Zuid-Afrika, Port Elizabeth

Nadat we dus officieel even zonder werk zaten zijn we naar het strand gegaan om lekker te gaan surfen. Het surfen gaat al veel beter en ik kan inmiddels blijven staan tot ik aanspoel op het strand. De golven waren wel echt super hoog en Erwin, Ewout en ik zijn een aantal keer lekker hard gevallen....Maar alles gaat met vallen en opstaan en na 1,5 uur waren we helemaal kapot maar erg blij met onze vooruitgang!
's Avonds zijn we met een groepje wezen stappen in Belizza, 1 km lopen van ons huis, iets wat we al vaker hebben gedaan. Om 3 uur zijn Ewout en Erwin naar huis gegaan en ik ben nog met 7 anderen achter gebleven. Een kwartier later waren wij er eigenlijk ook wel klaar mee en zijn we naar buiten gegaan. Emma en ik zagen meteen dat we een paar gemiste oproepen hadden van Erwin en Ewout, en Emma had van Erwin een smsje gehad met dat ie was overvallen en dat we niet naar huis moesten gaan lopen. We zijn bij onze surfinstructeur in de auto gestapt met zn allen (die was er ook) en hij heeft ons naar huis gebracht. Eenmaal thuis waren we met z'n allen in rep en roer en vol emotie. We hadden te horen gekregen dat Erwin en Ewout bij ons op de stoep tegen zijn gehouden door een auto en dat Erwin met een pistool op z'n hoofd is bedreigd. Hij moest zijn telefoon afgeven en wel snel! Erwin schrok en zei met zijn armen zwaaiend: fuck off i dont have a phone. De overvaller laadde zijn wapen en zei: i have a gun! Erwin zei nog een keer hetzelfde en duwde de jongen. Deze was hier nogal van geschrokken en stapte snel de auto in en reed samen met zijn partner in crime weg. Ewout en Erwin waren beiden erg overstuur en we hebben eigenlijk meteen Jacco gebeld die ook is gekomen. Achteraf was Erwin zijn reactie natuurlijk niet erg slim want het had ook compleet verkeerd af kunnen lopen en dan hadden we de jongens dood voor de deur gevonden. Na heel wat uurtjes waren we om 7 uur 's ochtends eindelijk klaar om te gaan slapen... Echt slapen is me die ochtend niet meer gelukt omdat ik best wel was geschrokken...

Diezelfde ochtend moest Rosalinde naar Home Affairs (om 11 uur) voor het regelen van haar visum. Rosalinde en ik zitten wat visum betreft in hetzelfde schuitje, omdat we beiden langer dan 90 dagen in Zuid Afrika verblijven moet ons visum verlengd worden. De wetgeving voorheen was dat je dit 30 dagen voor vertrek moet doen maar in juli is schijnbaar deze wet verandert naar 60 dagen voor vertrek. Wij waren hier zelf niet van op de hoogte daar R4L en Vrijwillig wereldwijd volhielden dat het 30 dagen was. Home Affairs is zelf trouwens ook totaal niet op de hoogte want die zijn ook nog van de 30 dagen overtuigd. Nou moet ik zeggen dat er ook alleen maar domme mensen daar achter de balie zitten want alles duurt uren. Alleen ons eerste bezoek, voor het verkrijgen van informatie, duurde al een uur en toen we eindelijk aan de beurt waren kregen we een briefje met een website waar we het moesten aanvragen. Toen we thuis heel lang hebben geknoeid met de aanvraag, toeristen visum 1,2,3,4 zonder verdere uitleg hadden we maar nummer 1 gekozen. Dit bleek toen Rosalinde bij haar afspraak kwam om 11 uur dus de verkeerde te zijn en was dit een aanvraag om met een Zuid Afrikaan te trouwen hahaha. Toen ze vroeg welk nummer we dan moesten hebben konden zij dit ook niet uitleggen.... grrr weer van het kastje naar de muur. Een paar dagen later zijn we weer naar home affairs gegaan en hebben we erop gestaan dat ze het ons zouden uitleggen welke we nodig hadden, uiteraard wist de muts vd balie weer eens van niets en zei ze dat ze daar niet voor was.... Goed, nu dus weer zelf proberen en na veel pijn en moeite heeft Jacco ons geholpen en na 1 telefoontje naar zijn travelagent wisten we dat we nummer 2 moesten hebben. Uiteindelijk hebben we dus het goede formulier ingevuld, wel dus te laat en zijn we hiermee naar home affairs gegaan. Hier aangekomen wilde ze onze aanvraag scannen, lag het systeem eruit...... GODVERDOMME! Hoeveel pech en gezeur wil je hebben. Of we over 2 dagen nog maar een keer wilden terugkomen, ach ja we zijn er tenslotte al 6 keer geweest dus waarom niet. In de tussentijd heb ik wat navraag gedaan via Annemiek haar broer, die hier ieder jaar komt, en internet en ben ik erachter gekomen dat ik Intergate Immigration hiervoor moest contacteren. Zo gezegd en zo gedaan en de Nederlandse Vincent kon mij vertellen dat ik toch echt te laat was en dan op de datum dat mijn visum verloopt (29 oktober) het land uit moet zijn. Een andere optie is om op 8 november weg te gaan en een boete te krijgen, wat een stempel in je paspoort en op je paspoortnummer inhoud. Met deze stempel erken je dat illegaal in het land bent verbleven en een onbetrouwbaar persoon bent. Hiermee kom je 1 jaar Zuid Afrika niet in en alle landen mogen hun eigen regelgeving rondom deze stempel bedenken, Amerika en Australie zijn hier heel streng in en laten je dan nooit meer binnen. De keuze was eigenlijk heel simpel gemaakt.... ik ga helaas dus 10 dagen eerder naar huis:( Maar goed dan zie ik jullie wel weer eerder!:D